آموزش ماساژ

آموزش ماساژ

تكنيك‌هاي خانگي ماساژ علاوه بر خواص درماني و تسكين دهنده براي پيشگيري از اسپاسم‌هاي عضلاني موثر است. با این 7 حرکت پیشنهادی شب ها آسوده تر بخوابید

گام اول: فضاي مناسب براي ماساژ را مهيا كنيم

 براي شروع ماساژ بهتر است يك اتاق خلوت، آرام و بدون رفت‌وآمد را براي ارائه ماساژ انتخاب كنيد؛ فضايي كه ساكت، مرتب و بدون شلوغي باشد تا فرد گيرنده ماساژ در آن احساس آرامش كند. براي آماده كردن مقدمات كار احتياج به تشك و يك بالش نرم چهار گوش داريد. بهتر است پس از قرار دادن بالش روي تشك، به كمك يك ملحفه تميز و نخي روي تشك و بالش را به‌خوبي بپوشانيد.masazh ba sang

دقت داشته باشيد كه بالش چهارگوش را بايد به‌گونه‌اي روي تشك تنظيم كنيد كه هنگام دراز كشيدن بيمار، بالش در قسمت قفسه سينه او قرار بگيرد

گام دوم: بدن را گرم كنيد.

پيش از آنكه ماساژ را آغاز كنيد، بهتر است عضلات و بدن دريافت‌كننده را گرم كنيد. براي اين كار مي‌توانيد با آغشته كردن كف هر دو دست به روغن زيتون پشت بيمار را به آرامي با حركت‌هاي كم فشار ماساژ دهيد تا عضلات او گرم و آماده دريافت ماساژ شوند. در اين حالت عضلات شانه و گردن بيمار را فراموش نكنيد و سعي كنيد تمامي عضلات را به آرامي لمس كرده و ماساژ سطحي دهيد

گام سوم: با ستون فقرات شروع كنيد

براي شروع ماساژ بهتر است از عضلات اطراف ستون فقرات آغاز كنيد. براي اين‌كار كف يك دست را در قسمت كمر به روي بدن گيرنده گذاشته و دست ديگر را روي دست زيري قرار دهيد.osol masazh kamar

به اين ترتيب با وارد كردن فشار‌هايي كوچك به‌طوري كه گيرنده ماساژ اذيت نشود، حاشيه ستون فقرات را از كمر تا گردن طي كنيد. درهر نقطه فشار كوچكي وارد كنيد. اين حركت را 2 تا 3 بار در يك سوي ستون فقرات تكرار كرده و پس از اتمام كار همين حركت را در سمت ديگر ستون فقرات تكرار كنيد. اين كار كمك زيادي به تسكين درد و تخليه تنش از ناحيه ستون فقرات مي‌كند. دقت داشته باشيد كه مسير حركت از سمت كمر به سمت شانه‌ها باشد

گام چهارم: حركت خرچنگ و تسكين عضلات

پس از ماساژ ستون فقرات با كمك تكنيك خرچنگ از انگشتان دست براي ماساژ دادن عضلات كمر استفاده كنيد. در اين حالت عضلات و ماهيچه‌هاي كمر را ميان انگشت شست و چهار انگشت ديگر گرفته و رها كنيد. دقيقا همانند خرچنگي كه با چنگال خود جسمي را نگه مي‌دارد. اين حركت خرچنگ‌وار را از عضلات پايين كمر آغاز كرده و تا عضلات شانه و گردن ادامه دهيد. دقت كنيد جايي از عضلات از ديد شما پنهان نماند

گام پنجم: ضربه‌هاي كوچك، اما مفيد

در اين حالت هر دو دست را مشت كرده و به آرامي به عضلات شانه و عضلات كنار ستون فقرات ضربه‌هايي بسيار آرام وارد كنيد. فشار اين ضربات بايد به‌گونه‌اي باشد كه گيرنده ماساژ احساس ناراحتي نكند. در اين مرحله تمام عضلات را با ضربه زدن مشت‌ها، ماساژ مي‌دهيد. به خاطر داشته باشيد كه از اين ضربه در بخش پايين كمر و روي ستون فقرات هرگز استفاده نكنيد و تنها از آن براي عضلات كناري ستون فقرات و عضلات شانه استفاده كنيدlams darmani

گام ششم: دايره وار عضلات را ماساژ دهيد

براي دريافت نتيجه بهتر از تسكين دردها و تخليه تنش‌ها و اسپاسم‌هاي عضلاني، در اين مرحله با كمك سرانگشتان جمع شده دست خود با فشارهاي كم حركت دايره‌واري را از روي عضلات گردن و شانه آغاز كرده و سپس عضلات ناحيه پشت و پهلو را نيز درگير آن كنيد

گام هفتم: آزاد‌سازي‌ اسپاسم‌هاي عضلاني

در اين مرحله دوباره سرانگشتان هر دو دست به‌ويژه شست‌ها را به روغن آغشته كنيد و به كمك هر دو شست در امتداد ستون فقرات به ماساژ عضلات و ماهيچه‌ها بپردازيد. در اين بخش بهتر است حركت انگشتان دست از سمت ماهيچه‌ها و عضلات گردن به سمت ستون فقرات و كمر باشد

نكته آخر

در آخرين مرحله با كمك هر دو دست، كمر گيرنده را لمس كرده و آن را ماساژ دهيد. بهترين حالت براي ماساژ، قرار دادن كف هر دو دست به روي كمر او و ماساژ دادن عضلات اين ناحيه به آرامي تا بالاي عضلات باسن است. در نهايت پس از اجراي اين كار كف هر دو دست را به يكديگر مالش داده و به آرامي از سمت شانه‌ها به سمت كمر بيمار چند بار بكشيد و اجازه دهيد او به‌مدت 15 تا 20 دقيقه در همان حال باقي بماند

ماساژ در منزل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *