آموزش ماساژ کمر

می توانید با ماساژ دادن کمر دیگران، هدیه ای به آن ها بدهید و درد، عصبانیت و اضطراب شان را از بین ببرید.مطلوب ترین راه تهیه ی تخت مخصوص ماساژ است تا بهترین دسترسی را به پشت شخص داشته باشید. از آن جایی که این تخت ها جایگاهی مخصوص سر دارد، برای شخص ماساژ گیرنده نیز راحت تر است. به هر حال اگر چنین تختی در اختیار نداشتید، چند انتخاب دیگر دارید.

ساده ترین گزینه، کف زمین است. کف زمین البته مزیّتی نیز دارد زیرا که کاملاً زیر پا قرار می گیرد و شما می توانید روی پشت شخص تسلط کامل داشته باشید. امّا از آن جایی که باید مدت طولانی روی زانوهایتان قرار بگیرید، شاید گزینه ی چندان مطلوبی نباشد.

back-massage-training-1

آموزش ماساژ کمر

کاناپه گزینه بعدی است. کاناپه به جهت نرمی راحت به نظر می رسد گرچه شاید از سمت پشتی کاناپه نتوانید به کمر شخص دسترسی داشته باشید و مجبور خواهید بود برای مدتی دولا بایستید.

تخت خواب هم به نوبه ی خود مزیت و اشکالاتی دارد. مطمئناً تخت بسیار راحت است اما ارتفاع آن کم است و مجبور خواهید بود برخی از ماساژها را در حالی که روی زانوهایتان هستید انجام دهید امّا حداقل سطح آن نرم است و زانوهایتان آسیب نخواهد دید. از سوی دیگر، مسائلی سبب می شود که شخص در روی تخت دیگران احساس راحتی نکند. قبل از گرم کردن روغن ماساژ، از آماده بودن شرایط اطمینان حاصل کنید

ماساژ دادن کمر

به شخص بگویید که آماده ی شروع باشد. از او بخواهید اگر ماساژ برایش درد آور و ناراحت کننده بود به شما بگوید. در وهله ی اول فرد باید به شما اعتماد داشته باشد. موقع ماساژ، زمان جوک گفتن و اظهار نظر نیست.

روغن را داخل دستهایتان بریزید، به هم بمالید تا گرم شود.

روغن را روی پشت شخص پخش کنید. دستهایتان را به آرامی سرتاسر سطح کمر بکشید. شانه ها و گردن را فراموش نکنید. بهتر است بیش از اندازه روغن نریزید. در صورت لزوم بعداً هم می توانید روغن اضافه کنید.

دست هایتان را به صورت دایره ای روی کمر قرار دهید. یک دستتان را پایین کمر قرار دهید و دست دیگرتان را روی آن قرار دهید. دست هایتان را با باز و بسته کردن بازوها به صورت حرکات دایره ای کوچک به بالا و پایین ببرید. این حرکت را به صورت رفت و برگشت در هر دو طرف مهره کمر ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

حرکت را از مهره ی پایین کمر تا شانه ها انجام دهید و نه از شانه به سمت پایین کمر. حرکت دایره ای از پایین به بالا شما را خسته نمی کند.

عضلات کمر را در دست بگیرید و ۲ تا ۳ مرتبه به بالا بکشید و برگردانید. برای این که این عمل را به راحتی و نرمی اجرا کنید ابتدا باید چند تمرین انجام دهید.

انگشتان دست را مانند چنگال خرچنگ یا L مانند بگیرید. ( شستتان را با فاصله نگه دارید و انگشتان دیگر را به هم چسبانید)

انگشتان دیگر را به سمت شست حرکت دهید و انگشت شست و سبابه را به هم بچسبانید و مانند نیشگون به هم فشار دهید.

این کار را روی عضلات پشت انجام دهید. عضله را بین دست گرفته و به سمت بالا بکشید.

دستان تان را مشت کنید و برآمدگی پنج انگشت را بر روی پشت بفشارید. سعی کنید روی پایین کمر فشار زیادی نیاورید و از فشار بر روی ستون فقرات بپرهیزید.

دست تان را به شکل مشت شل بگیرید. بازوهایتان را صاف نگه دارید و استخوان های سر انگشتان و انگشتان را روی سطح پشت بدن قرار دهید و کمی فشار دهید. دوباره مشت تان را بلند کنید و روی پشت بگذاید و فشارید . این کا را تا شانه ها ادامه دهید.

سعی کنید وزن تان را روی دست تان نیندازید. این کار را از بالا به پایین نیز تکرار کنید.

back-massage-training

آموزش ماساژ کمر

عضله ی ذوزنقه را ماساژ دهید. عضله ی ذوزنقه ماهیچه ای است که گردن را به شانه متصل می کند. همان طور که این عضله را با سر انگشتان مالش می دهید، دست تان را به سمت اطراف سر ببرید و برگردانید.

حرکت دایره ای، کشیدن عضلات به سمت بالا و مشت کوبیدن را در سمت دیگر ستون فقرات پشت تکرار کنید.

بالای سر دوستتان بروید. انگشت شست خود را کنار پایین مهره کمر قرار دهید و به آرامی به سمت بالا بکشید و فشار خفیفی بدهید. هنگامی که شست تان به شانه ها و کنار گردن رسید، شست دیگرتان را در سمت دیگر مهره ی کمر قرار دهید و به سمت بالا بکشید.

فشار زیادی به انگشت شست تان دهید به خصوص اگر این کار را چندین بار تکرار می کنید.

به ترتیب دو سمت کمر را به سمت بالا بمالید و دقت کنید که دقیقاً روی ستون فقرات فشار نیاورید.

دو انگشت شست را در سمت بالای پشت کمر قرار دهید . می توانید این عمل را در دو سمت ستون فقرات جداگانه انجام دهید.

انگشتان شست را به صورتی که تماس دائمی با سطح پوست داشته باشد، به سمت پایین بلغزانید. در اطراف مهره های پایین کمر باید دقت زیادی داشته باشید زیرا در این قسمت دنده ای برای حفاظت از اندام های داخلی بدن وجود ندارد.

هنگامی که انگشتان تان به بالای باسن رسید کمی درنگ کنید و هر بار که انگشت تان را می گذارید فشار ثابتی برای چند لحظه بدهید و به همین ترتیب ادامه دهید.

دوباره دست تان را به بالای کمر بیاورید و این عمل را دومرتبه ی دیگر تکرار کنید و هر بار فاصله ی بیشتری از مهر های ستون فقرات بگیرید و به سمت پایین ماساژ دهید.

از مچ دستان تان برای ماساژ استفاده کنید. دوباره کنار شخص قرار بگیرید. دست تان را بالای باسن و در کنار مهره های کمر قرار دهید و دست دیگر را جلوی خودتان در همان راستا بگذارید. دستی را وسط کمر گذاشته، به سمت خودتان بکشید و دست دیگر را به سمت مخالف یعنی وسط کمر بکشید و در عین حال فشار خفیفی بدهید. دو دست در میانه ی راه کنار هم قرار می گیرند. به این ترتیب و به تدریج به سمت بالا بروید تا به شانه ها برسید و دوباره به سمت پایین برگردید. این کار را ۳ مرتبه و در هر دو طرف پشت شخص تکرار کنید.

back-massage-training-2

آموزش ماساژ کمر

انگشتان هر دو دست را از هم باز کنید و بالای شانه ها به سمت پایین کمر بکشید. هنگامی که انگشتان یک دست به بالای باسن رسید، انگشتان دست دیگر را روی شانه ی سمت دیگر قرار دهید و به سمت پایین بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید. در انتها از فشار دستان خود کم کم بکاهید تا جایی که دستان تان حالت شناوری بگیرند

این نکات را رعایت کنید

دستان تان دائماً باید حرکت کنند. سعی کنید حتی متوقف نشوید و بعد دوباره شروع کنید.

هر کسی آستانه ی تحمل متفاوتی برای فشار دارد. با پرسیدن از شخص مطمئن شوید که عمق فشاری که وارد می کنید برای او ناراحت کننده و دردآور نیست. بهترین نشانه برای عمق فشاری که وارد می کنید این است که فقط تا لحظه ای که عضلات را زیر دست تان احساس می کنید فشار دهید. اگر شخص اعلام کرد که حرکات ماساژ برایش دردآور نیست، از او بخواهید تا ماهیچه هایش را شل کند تا به آنها صدمه ای نرسد.

قبل از روشن کردن شمع های معطر، از شخص در مورد حساسیت احتمالی به بوی آنها بپرسید.

در هر مقطع از ماساژ از شخص بخواهید که نفس های آرام و عمیق بکشد. تنفس عمیق به آرامش ماساژگیرنده کمک می کند.

اگر تخت مخصوص ماساژ ندارید، از یک تشک سفت یا حصیر نیز می توانید استفاده کنید.

بیشتر تخت های ماساژ، دارای سوراخی برای صورت هستند که اطرافش نرم و کوسن دار است. با حوله یا بالشی کوچک روی آن را بپوشانید و فقط سوراخ کوچکی برای بینی و دهان نگه دارید. دقت کنید که سطح بالش یا حوله را در ارتفاع مناسب سر قرار دهید. اگر از این تخت ها استفاده می کنید دیگر نیاز به گذاشتن حوله زیر قفسه سینه ندارید مگر برای کسانی قفسه سینه ی آنان بیش از حد گود است.

بعد از اتمام ماساژ، حوله ای روی سطح پشت و کمر و بازوهای شخص قرار دهید و به آرامی بمالید تا روغن اضافی جذب حوله شود. در غیر این صورت روغن باعث لک شدن لباس شخص خواهد شد.

back-massage-training-4

آموزش ماساژ کمر

اگر روغن مخصوص ماساژ ندارید می توانید از روغن بچه استفاده کنید. روغن شی (درختی که از دانه ی آن روغنی به نام shea butter می گیرند که در صابون سازی وغیره کاربرد دارد) نیز گزینه ای مناسب و مفید برای پوست است.

اگر از روغن شی استفاده می کنید، از نوع کف کننده ی مخصوص حمام استفاده نکنید. حباب، مانع یک ماساژ خوب می شود.

بعد از اتمام کار، به شخص سفارش اکید کنید تا آهسته برخیزد. زیرا بدن و عضلات او در حال استراحت بوده و اگر به یک باره برخیزد ممکن است تلو تلو بخورد و حتی به زمین بیفتد.
مواظب باشید!

توجه کنید که زیاد روغن نریزید. با کمتر از میزانی که فکر می کنید احتیاج است شروع کنید. روغن زیاد، اصطکاک سطح پوست را که برای ماساژ ضروری است، از بین می برد.

از هر گونه فشار مستقیم بر روی ستون فقرات پرهیز کنید.

قسمت هایی از پوست را که دارای خراشیدگی، تاول یا عفونت است، به هیچ وجه ماساژ ندهید.

مطالب مفید و مرتبط در سایت ماساژ در منزل مطالعه نمایید.

اصول ماساژ دست و پا و فواید آن

ماساژ تایلندی یا تای ماساژ

ویژگی روغن ماساژ خوب

قیمت ماساژ در تهران

منبع: ماساژ در منزل

Leave a comment


Copyright ©ماساژ در منزل